U tekstu u nastavku smo naveli nekoliko preporuka koje se odnose na pravo vreme za zamenu akumulatora.
Otežano paljenje motora
Pod uslovom da niste zaboravili da isključite svetla prethodne noći, problem bi trebalo da bude do akumulatora. Ipak, pre nego što posumnjate na njega, proverite i da li je upaljena neka elektronika kako biste bili sigurni da neispravni prekidač ili spoj ne stvaraju problem.
Problem s akumulatorom može biti taj da ili ne drži napon ili ne dobija dovoljno struje da bi se napunio. Ako ne drži napon, vreme je za nov akumulator, a ako ne dobija dovoljno struje, obratite se Vašem majstoru koji će proveriti alternator.
Proverite terminale i pogledajte da li su korodirali (ako jesu, očistite ih tako što ćete ih politi s malo vode), budući da korozija negativno utiče na protok elektrona do kablova, a zatim napunite akumulator i proverite da li zadržava napon, pošto ako ga ne zadržava, znači da je vreme za zamenu akumulatora.
Klik prilikom paljenja motora
Ako Vam se događa da okrećete ključ da upalite motor, ali čujete samo klik, to je obično indikator nedovoljne snage akumulatora, koja je potrebna da bi se aktivirali solenoid i anlaser, a sve u cilju pokretanja motora. Uzroci mogu biti višestruki, kao što su nepotpuno punjenje alternatorom, previsok zahtev anlasera i neispravan solenoid startera ili relej. Da biste bili sigurni o čemu se radi, kao i da li je potrebna zamena nekog od navedenih elemenata, odradite testiranje u profesionalnom auto-servisu.
Verglanje prilikom paljenja motora
Ako ste dovoljno dugo vozač, velika je verovatnoća da ste u nekom trenutku doživeli čuveno verglanje motora, koje nije rezultiralo paljenjem istog. U takvoj situaciji, u najvećem broju slučajeva, problem je u akumulatoru.
Ovde pomaže metod u vidu korišćenja kablova za startovanje i pomoć vozača drugog automobila s ispravnim akumulatorom, koji je spreman da podeli svoju voltažu s Vama. Nakon što upalite automobil, skinite kablove i ne zaboravite da se provozate bar jedno pola sata kako biste omogućili alternatoru da napuni akumulator. Zatim, ugasite motor na minut, a onda ga opet upalite.
Nemogućnost paljenja motora i svetala
Ako se prilikom paljenja motora ne dešava ništa, a pritom ni svetla ne rade, problem je akumulator- zato što on napaja svu elektroniku i svetla, posebno kada alternator nije aktiviran.
Ako se prilikom paljenja motora ne dešava ništa, ali svetla rade, onda u pitanju može biti neki drugi problem, npr. u vezi s anlaserom ili mehanikom motora.
Periodično uspešno paljenje motora
Ako je rad motora drugačiji iz dana u dan, postoji mogućnost da su terminali olabavljeni, korodirani ili jednostavno oštećeni, kao i javljanje pojave trošenja struje i kada je njen izvor isključen, a možda je u pitanju i neki neadekvatan spoj. Terminale možete sami skinuti, a zatim i proveriti njihovo stanje, dok se za sve ostalo preporučuje poseta profesionalnom auto-servisu.
Otežano paljenje motora po hladnom vremenu
Na ovo obratite posebnu pažnju, budući da je učestalo otežano paljenje motora po hladnom vremenu jedan od prvih znakova da je akumulator automobila na izdisaju. Naglašavamo reč učestalo, s obzirom da na izuzetno niskim temperaturama, usled težeg raspršivanja goriva i povećane gustine ulja, akumulator ima manje snage nego u normalnim vremenskim uslovima, te je tada povremeno otežano paljenje motora normalno. Ipak, ako se ovakav razvoj događaja ponavlja 3 puta nedeljno ili češće, vreme je za uzbunu.
Naravno, ovo nije jedini indikator akumulatora čiji radni vek se bliži kraju, te evo na osnovu čega još možete da naslutite kraj:
- Potreba za učestalim korišćenjem kablova za startovanje;
- Ubrzano pražnjenje (15 – 30 min.) akumulatora s isključenim motorom i upaljenim radijom ili drugom elektronikom;
- Potreba za višestrukim okretanjem ključa prilikom paljenja motora;
- Treperenje svetala i elektronike pri svakom obrtaju ključa prilikom startovanja motora;
- Otežano startovanje motora nakon stajanja;
- Treperenje svetala i elektronike prilikom dodavanja gasa u toku vožnje;
- Povremeno gašenje radija i elektronike u toku vožnje.
Rad akumulatora
Rad akumulatora je u proseku od dve do tri godine, dok pojedini proizvođači tvrde da je trajanje njihovog akumulatora 5 godina i više. U većini slučajeva, akumulator će trajati dok ne istekne garancija.
Preporučuje se zamena akumulatora na svake dve do tri godine, pre nego što se pojave problemi jer onda već može biti kasno, a poslednje što želite jeste da Vas akumulator izneveri u momentima, kao što su porodično putovanje ili odlazak na važan poslovni ili privatni sastanak. Imajte na umu da pravilnim održavanjem akumulatora omogućavate njegov maksimalni učinak.