Prednji, zadnji ili pogon na 4 točka
Sigurno Vas je neko u nekom trenutku upitao da li Vaš automobil ima prednji, zadnji ili pogon na 4 točka. Verovali ili ne, vozači, u velikom broju slučajeva, ne znaju odgovor na ovo pitanje, a i ako znaju, nisu sigurni koje su razlike između navedenih vrsta pogona. Upravo zbog toga, odlučili smo da podelimo osnovne karakteristike svakog od njih, kako bismo Vam olakšali donošenje odluke prilikom kupovine automobila.
Prednji pogon
Pogon na prednje točkove podrazumeva sistem u kojem motor podržava rad prednja dva točka. Automobili s prednjim pogonom obezbeđuju bolju trakciju pneumatika na putu, naročito po kiši i snegu. U ovom slučaju zadnji točkovi nemaju primarnu ulogu prilikom kretanja automobila, već ovu ulogu imaju prednji točkovi, a budući da težina motora i transmisione osovine pritiskaju prednje točkove, automobil ne gubi moć prianjanja koja sprečava proklizavanje i zanošenje, što je posebno bitno prilikom naglog ulaska u krivinu.
Kod automobila s prednjim pogonom pritisak prilikom ubrzavanja, trakcije i upravljanja na prednjim točkovima doprinosi ubrzanom trošenju prednjih pneumatika. Ne zaboravite da pneumatike proveravate redovno tako što ćete potražiti vidljiva oštećenja, proveriti pritisak i dubinu šare.
Zadnji pogon
Zadnji pogon predstavlja sistem u kojem motor podržava rad zadnja dva točka. Kod automobila sa zadnjim pogonom težina pogonskog sklopa ravnomernije je raspoređena između prednjeg i zadnjeg dela, budući da su transmisioni i osovinski sklop razdvojeni.
Pogonska osovina kod automobila sa zadnjim pogonom znatno je otpornija na pritisak u odnosu na pogonsku osovinu automobila s prednjim pogonom zato što sadrži manje elemenata, zahtevajući jedino povremeno podmazivanje. Štaviše, ako automobil sa zadnjim pogonom pređe naglo preko ivičnjaka, velika je verovatnoća da neće pretrpeti nikakvu štetu.
Kako bi izbegli proklizavanje i zanošenje, vozačima automobila sa zadnjim pogonom preporučuje se da opterete zadnji deo automobila, ubrzavaju postepeno, u visokoj brzini i da voze oprezno bez naglih pokreta.
Pogon na 4 točka
Najbolja stvar u vezi sa automobilima s pogonom na 4 točka jeste ta što predstavljaju kombinaciju pozitivnih karakteristika automobila s prednjim i zadnjim pogonom dok istovremeno minimizuju njihove slabe strane.
Automobili s pogonom na 4 točka ostvaruju odličnu trakciju na putu i izuzetno kvalitetnu upravljivost, kako na suvom tako i na mokrom, što ih čini omiljenim izborom većine vozača. Štaviše sistemi s pogonom na 4 točka uglavnom sadrže diferencijale sa zaključavanjem za ekstremne terene, koji omogućavaju i vožnju van puta. Pogon na 4 točka omogućava da se snaga motora adekvatno prenese na podlogu, a samim tim i sposobnost ubrzanja po svim vremenskim uslovima, bez preteranog napora.
Teži su od svojih ekvivalenata s prednjm ili zadnjim pogonom, što povećava potrošnju goriva, te negativno utiče na njihovu ekonomičnost.