Skip to content

Kada je vreme da zamenite akumulator?

Da li vam deluje poznato sledeća situacija? Budite se, čeznući za još kojim minutom sna, obavljate sve neophodne pripreme za posao u vidu umivanja, doručka i oblačenja. Zatim, kako to obično biva, u žurbi dolazite do svog automobila, sedate u njega, ubacujete ključ u bravu motora i...Ništa! Da, vrlo verovatno da je u pitanju akumulator koji je, ako niste zaboravili da isključite svetla, verovatno dotrajao, te je vreme za njegovu zamenu. To je ujedno i tema ovog teksta koji se bavi prepoznavanjem znakova koju ukazuju na potrebu za novim akumulatorom.

Otežano paljenje motora ujutru

Opet, pod uslovom da niste zaboravili da isključite svetla prethodne noći, problem bi trebalo da bude do akumulatora. Ipak, pre nego što posumnjate na njega, proverite i da li je upaljena neka elektronika kako biste bili sigurni da vam neispravni prekidač ili spoj ne strvaraju problem.

Problem s akumulatorom može biti taj da ili ne drži napon, ili ne dobija dovoljno struje da bi se napunio. Ako ne drži napon, vreme je da kupimo nov akumulator, a ako ne dobija dovoljno struje, obratite se vašem majstoru koji će proveriti alternator.

 

 

 

Svakako proverite terminale i pogledajte da li su korodirali (ako jesu, očistite ih tako što ćete ih politi s malo vode), budući da korozija negativno utiče na protok elektrona do kablova, a zatim napunite akumulator i proverite da li zadržava napon, pošto ako ga ne zadržava, znači da je vreme za zamenu akumulatora.

Klik prilikom paljenja motora

Ako vam se događa da okrećete ključ da upalite motor, ali čujete samo klik, to je obično indikator nedovoljne snage akumulatora, koja je potrebna da bi se aktivirali solenoid i anlaser, a sve u cilju pokretanja motora. Uzroci mogu biti višestruki, kao što su nepotpuno punjenje alternatorom, previsok zahtev anlasera i neispravan solenoid startera ili relej. Da biste bili sigurni o čemu se radi, kao i da li je potrebna zamena nekog od navedenih elemenata, odradite testiranje u profesionalnom auto-servisu.

Verglanje prilikom paljenja motora

Ako ste dovoljno dugo vozač, velika je verovatnoća da ste u nekom trenutku doživeli čuveno verglanje motora, koje nije rezultiralo paljenjem istog. U takvoj situaciji, u najvećem broju slučajeva, problem je u akumulatoru.

Ovde vam pomaže stari dobri metod u vidu korišćenja kablova za startovanje i, naravno, „duša od vozača“ drugog automobila s ispravnim akumulatorom, koja je spremna da „podeli“ svoju voltažu s vama. Nakon što upalite automobil, skinite kablove i ne zaboravite da se provozate bar jedno pola sata kako biste omogućili alternatoru da napuni akumulator. Zatim, ugasite motor na minut, a onda ga opet upalite kako biste bili sigurni da vas automobil neće ponovo ostaviti na cedilu.

 

Naravno, iskoristite ovaj trenutak za proveru akumulatora u profesionalnom auto-servisu kako biste saznali da li vam je potreban novi akumulator.

Odsustvo znakova života prilikom paljenja motora, uz nemogućnost paljenja svetala

Ako se prilikom paljenja motora baš ništa ne dešava, a pritom ni svetla ne rade, „glavni osumnjičeni“ je, pogađate već, akumulator. Zašto? Zato što on napaja svu elektroniku i svetla, posebno kada alternator nije aktiviran.

Ako se prilikom paljenja motora ništa ne dešava, ali svetla rade, onda u pitanju može biti neki drugi problem, npr. u vezi s anlaserom ili mehanikom motora.

Periodično uspešno paljenje motora

Ako se „raspoloženje“ motora menja od dana do dana, postoji mogućnost da su terminali olabavljeni, korodirani ili jednostavno oštećeni, kao i da imate električnog parazita, odnosno pojavu trošenja struje i kada je njen izvor isključen, a možda je u pitanju i neki neadekvatan spoj. Terminale možete sami skinuti, a zatim i proveriti njihovo stanje, dok se za sve ostalo preporučuje poseta profesionalnom auto-servisu.

Otežano paljenje motora po hladnom vremenu

Na ovo obratite posebnu pažnju, budući da je učestalo otežano paljenje motora po hladnom vremenu jedan od prvih znakova da je akumulator vašeg limenog ljubimca na izdisaju. Naglašavamo reč „učestalo“, s obzirom da na izuzetno niskim temperaturama, usled težeg raspršivanja goriva i povećane gustine ulja, akumulator ima manje snage nego u normalnim vremenskim uslovima, te je tada povremeno otežano paljenje motora normalno. Ipak, ako se ovakav razvoj događaja ponavlja 3 puta nedeljno ili češće, vreme je za uzbunu.

 

 

 

Naravno, ovo nije jedini indikator akumulatora čiji radni vek se bliži kraju, te evo na osnovu čega još možete da naslutite kraj:

  • Potreba za učestalim korišćenjem kablova za startovanje;
  • Ubrzano pražnjenje (15 – 30 min.) akumulatora s isključenim motorom i upaljenim radijom ili drugom elektronikom;
  • Potreba za višestrukim okretanjem ključa prilikom paljenja motora;
  • Treperenje svetala i elektronike pri svakom obrtaju ključa prilikom startovanja motora;
  • Otežano startovanje motora nakon stajanja;
  • Treperenje svetala i elektronike prilikom dodavanja gasa u toku vožnje;
  •  Povremeno gašenje radija i elektronike u toku vožnje.

Životni vek akumulatora

Životni vek akumulatora traje od dve do tri godine u proseku, mada pojedini proizvođači tvrde da je trajanje njihovog akumulatora 5 godina i više. U većini slučajeva, akumulator će trajati dok ne istekne garancija.

 

Preporučuje se zamena akumulatora na svake dve do tri godine, pre nego što se pojave problemi, jer onda već može biti kasno, a poslednje što želite jeste da vas akumulator izneveri u momentima, kao što su porodično putovanje ili odlazak na važan poslovni ili privatni sastanak.

Imajte na umu da pravilnim održavanjem akumulatora omogućavate njegov maksimalni životni vek!

Nadamo se da Vam je ovaj članak bio koristan. Za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.