Skip to content

Bitne stvari koje zaboravimo kad kupujemo polovan automobil

Nepresušan izvor nesuglasica između vozača oduvek je bila kupovina polovnog automobila. Neki doživljavaju vožene automobile kao mačke u džaku, dok ih drugi posmatraju kao potencijalne prilike. Kada je ova tema u pitanju, nažalost, ne postoji definitivan odgovor. Jednostavno, postoji mnoštvo stvari koje treba imati na umu prilikom kupovine polovnog automobila, a mi ćemo za potrebe ovog članka pokušati da obuhvatimo one koje su bitne, a koje najčešće smetnemo s uma.

Nov ili polovan? Za sebe ili za porodicu? Koliko goriva troši? Napravite REALAN izbor.

Strpljenje

„Stpljen-spasen“, stara je narodna izreka koju treba primeniti i prilikom kupovine polovnog automobila. Naime, mnogi vozači, povučeni atraktivnošću polovnog automobila za koji su zainteresovani, ne obave detaljnu proveru njegovog stanja. Pojedinima je čak i neprijatno da postave koje pitanje više ljudima od kojih žele da kupe polovni automobil.

Strpljenje

Mnoge kupce, koji nemaju prethodnog iskustva sa kupovinom polovnog automobila, strpljenje izdaje vrlo brzo.

 

Sve ovo su dečje bolesti koje vas mogu skupo koštati, te koje morate da prevaziđete ako želite da minimizirate mogućnost greške prilikom donošenja odluke o kupovini polovnog automobila. Naravno, bilo bi sjajno kada bi nam oni koji prodaju polovne automobile obezbedili sve neophodne i, što je još bitnije, sve realne informacije u vezi s istima, ali, nažalost, to se retko dešava. Stoga je na vama da saznate što više o polovnom automobilu za koji ste zainteresovani, što putem inspekcije, što kroz razgovor s vlasnikom ili prodavcem. U cilju što efektivnije inspekcije i dobijanja što većeg broja informacija, pripremite se unapred i za inspekciju i za razgovor.

Strpljenje se, u slučaju kupovine polovnog automobila, ne odnosi samo na procenu njegovog realnog stanja, već i na taktiziranje nakon iste - naravno, pod uslovom da je procena pozitivna. Drugim rečima, čak i ako željeni polovni automobil prođe vašu inspekciju, ne zalećite se, već se prvo raspitajte o cenama istih ili sličnih modela polovnih automobila, iste ili slične godine proizvodnje, kako biste stvorili podlogu za pogađanje oko cene, te kako ne biste preplatili svog, nadamo se, budućeg limenog ljubimca.

Budžet

Pojedini vozači, pretežno oni neiskusniji, pod budžetom za automobil podrazumevaju isključivo novac koji im je potreban za samu kupovinu automobila, ne misleći o daljim faktorima, kao što su troškovi održavanja automobila, troškovi registracije, troškovi servisa, kao i troškovi intervencija koje su najčešće potrebne nakon kupovine polovnog automobila.

Naime, praksa je pokazala da je, osim što je poželjno odmah uraditi veliki servis, preporučljivo izvršiti i zamenu zupčastog i klinastog kaiša, motornog ulja i ulja u menjaču, svih filtera, španera i antifriza. Svakako, ako želite da budete stopostotno sigurni u stanje polovnog automobila koji razmišljate da kupite, odvezite ga u profesionalni auto-servis u kome će vam reći šta je sve potrebno zameniti, nakon čega ćete moći da napravite jasnu kalkulaciju troškova.

profesionalni auto-servis

Odvezite auto kod vašeg majstora na pregled, kako biste stekli uvid u dodatne troškove sređivanja koji vas očekuju nakon kupovine.

 

Ono što takođe nikako ne treba zamenmariti jeste potrošnja goriva. Čak i da vam neko pokloni automobil koji troši, npr. 15 ili 20 litara goriva prilikom gradske vožnje, šanse su da nećete moći da ga priuštite. Zato, prvo procenite praktičnost, a tek onda atraktivnost automobila.

Koliko se novca, u proseku, godišnje izdvaja za održavanje automobila u Srbiji?

Istorija automobila

Ono što uvek treba da imate na umu pri kupovini polovnog automobila jeste da je taj automobil prethodno korišćen od strane minimum jednog, a možda i više više vozača (što manje prethodnih vlasnika, to bolje). Stoga je izuzetno važno da pokušate da se dokopate svih mogućih informacija u vezi s  tim kako su prethodni vlasnik ili vlasnici vozili i održavali automobil koji razmišljate da kupite od njih.

Da pojasnimo...Postoje polovni automobili čiji vlasnici su posvećivali pažnju njihovom redovnom održavanju i striktnom poštovanju servisnih intervala, vozeći ih pritom u skladu sa saobraćajnim propisima. S druge strane, u ponudi su i polovni automobili čiji vlasnici su zapostavljali servisne intervale i forsirali motor do iznemoglosti. Koji od ova 2 tipa polovnih automobila biste vi radije „nasledili“?

Ako se pitate kako da steknete uvid u istoriju automobila, odgovor je preko servisne knjižice. Ona sadrži podatke o odrađenim servisima na osnovu kojih možete da steknete uvid u to koliko je pažnje prethodni vlasnik automobila posvetio održavanju svog limenog ljubimca. Loša vest je da ni servisna knjižica ne garantuje uvid u realno stanje stvari, budući da može da bude falsifikovana. E, sada se vi pitate - pa, kako onda da budemo sigurni u bilo šta? Kao i u ostalim segmentima života, retko šta je sigurno, ali svakako, što više papira vlasnik polovnog automobila koji želite da kupite poseduje, to mirniji vi možete da budete.

Da li automobil sa visokom kilometražom može biti odlična prilika?

Čist ili ukraden

Ne tako davno, 90-ih i početkom 2000-ih godina, tržište u Srbiji bilo je preplavljeno ukradenim automobilima. Stiuacija se od tada izmenila nabolje, ali nije iskorenjena, te budite oprezni - proverite broj šasije (VIN) u policiji ili u Centru za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije.

A, šta ako su „loši momci“ izmenili broj šasije - pitate se. Postoji „lek“ i za to. Naime, prilikom inspekcije automobila, dobro se zagledajte u deo oko broja. Zašto? Zato što je moguće da je čitav komad lima s navedenim brojem isečen, a zatim zavaren deo s novim brojem. U tom slučaju, verovatno ćete uočiti tragove prepravke.

Ako je prepravka odrađena na sofisticiraniji način, CMZ poseduje elektronske uređaje koji analiziraju dubinsku strukturu materijala. To znači da, ako je, npr. broj šasije prebrušen, pa na isto mesto utisnut novi, navedeni uređaji prepoznaju napravilnosti u dubini materijala, što predstavlja razlog za podizanje crvene zastavice. Osim navedenih uređaja za analizu dubinske strukture materijala, postoje i uređaji za merenje debljine laka, uz pomoć kojih se ustanovljava da li je lim prefarban, što je izuzetno korisno prilikom ustanovljavanja potencijalnog problema s rđom ili havarisanošću.

Da li je automobil havarisan?

Ova stavka verovatno ne spada pod jednu od onih koje ćete smetnuti s uma prilikom kupovine polovnog automobila, ali budući da veliki broj ljudi nije siguran kako da prepozna tragove udesa na vozilu, potrudili smo se da damo nekoliko korisnih saveta.

Najučestaliji metod za ispitivanje havarisanosti jeste provera magnetom, koji funkcioniše po jednostavnom principu - ako postoji površina na automobilu, koja ne privlači magnet, za pretpostaviti je da se ispod laka nalazi git (nije uvek slučaj, ali svakako treba proveriti). Naravno, obratite pažnju i na bilo kakve nejednakosti, kako kada su u pitanju zazori između karoserije i vrata, karoserije i haube i karoserije i gepeka, tako i kada je u pitanju boja između panela. Varovi na neuobičajenim mestima takođe pozivaju na oprez.

Da biste sve ovo mogli da primetite, potrebno je da automobil bude čist, kao i da izvršite inspekciju tokom dana. Ponesite i baterijsku lampu i ogledalce, budući da postoje delovi automobila koji nisu izloženi svetlosti i koji su skriveni od pogleda.

Naravno, budite i realni i shvatite da, ako kupujete automobil koji je proveo godine u tuđem vlasništvu, postoji velika verovatnoća da je on u nekom trenutku bio udaren. Bitno je samo da nije pretpreo veliko oštečenje prilikom tog udarca.

Da li je automobil havarisan

Važno je proveriti da automobil nije pretrpeo značajno strukturno oštećenje.

 

Šta nikako NE BISTE SMELI da zaboravite u slučaju saobraćajne nezgode?

Odradite temeljnu (pametnu) probnu vožnju

Mnogi kupci polovnih automobila ne odrade adekvatnu probnu vožnju - provozaju automobil svega par minuta i vrate ga tamo gde je bio parkiran (što bi naš narod rekao, naprave krug), na veliku radost prodavaca. Nažalost, tako ne možete da steknete uvid u realno stanje i performanse automobila.

Isporobajte automobil u gradu, na auto-putu, u krivinama...Na ovaj način, videćete kako se automobil ponaša u različitim uslovima. Ne ustručavajte se da pređete i preko neravnina, kao što su ležeći policajci, ili da popnete automobil na ivičnjak kako biste proverili stanje amortizera. Dodajte naglo gas, a zatim i zakočite naglo nekoliko puta radi testiranja motora i kočnica.

Ne zaboravite da tokom vožnje isproveravate sisteme i uređaje u automobilu, kao što su kratka i duga svetla, žmigavci, svetla u kabini, klima, radio, prozori i retrovizori (sve više automobila ima elektronsko otvaranje i zatvaranje prozora i retrovizora), vazdušni jastuci...Isprobajte sva vrata (otvorite ih i zatvorite nekoliko puta) i sedite na svako od sedišta u automobilu kako vas ne bi kasnije sačekala neprijatna iznenađenja u vidu rasklimanih elemenata.

Zamena vazdušnih jastuka može koštati i do 1000 EUR po komadu. Kako da proverite da li su prisutni i da li rade?

Po završetku vožnje, fokusirajte se na gume koje se troše vremenom. Prekontrolišite dubinu preostalog gazećeg sloja i obratite pažnju na eventualne pukotine u zidu spoljašnje gume. Zapamtite, gume koje su starije od 6 godina treba da budu zamenjene!

ZAKLJUČAK

Naravno da, osim navedenih stvari, postoji još mnogo faktora koje treba uzeti u obzir prilikom kupovine polovnog automobila -  ovo su samo oni koje neretko zapostavljamo. Sama činjenica da kupujete automobil kojeg vi niste „razradili“ govori o tome da ne postoji potpuno siguran način da samostalno utvrdite realno stanje u kojem se on nalazi, već su vam za tako nešto potrebne usluge profesionalnog auto-servisa. Ipak, uz pomoć stvari koje smo naveli u ovom i povezanim sadržajima na našem sajtu, značajno ćete umanjiti mogućnost za grešku prilikom donošenja finalne odluke o kupovini popularnih polovnjaka.