Skip to content

Bezbednosni aspekti tjuniranja automobila

Neizvesnost, želja za pobedom i spajanje čoveka i mašine u jednu silu koja nezaustavljivo grabi ka cilju… Nije tajna da veliki deo uzbuđenja i strasti prema moto-sportu dolazi iz osećaja opasnosti koji sa sobom nosi vožnja pri ekstremno velikim brzinama. Potreba za regulisanjem bezbednosnih aspekata takmičenja i razvoj sigurnosnih sistema javljaju se polovinom prošlog veka, sa prvim zvaničnim trkama. I dan-danas, ulažu se veliki napori da svi učesnici na trkama budu maksimalno zaštićeni, bilo kroz uređaje i mehanizme na samom vozlu, bilo kroz zaštitnu opremu za samog vozača.

U osnovnu bezbednosnu opremu automobila modifikovanog za trke spadaju zaštitni kavez, sigurnosna sedišta i pojasevi, odelo i kaciga za vozača, protivpožarni mehanizam i sigurnosne kopče za haube.

Zaštitni kavez za automobil

Uloga zaštitnog kaveza je da obezbedi dodatno ojačanje školjke koje, u slučaju prevrtanja ili udarca, značajno povećava šansu da vozač ostane nepovređen.

zaštitni kavez

Dizajn zaštitnog kaveza razlikuje se u zavisnosti od namene, odnosno tipa takmičenja.

Kako i samo ime govori, ovaj deo zaštitne opreme svojom konstrukcijom podseća na kavez i predstavlja splet cevi koji se montira unutar samog vozila. Cevi se najčešće spajaju varenjem (šavne cevi), dok kvalitetnija izrada podrazumeva konstrukcije koje se prave iz jednog komada (bešavne cevi), što povećava izdržljivost na sastavima. Materijali od kojih se cevi prave mogu biti različiti - od čelika bogatog ugljenikom, legure hroma i molibdena do novije tehnologije koja koristi hardoks (engl. hardox). Svi pomenuti materijali poseduju izvanredne performanse u smislu otpornosti na gužvanje, lomljenje i krivljenje.

Istorija zaštitnih kaveza datira iz prve polovine prošlog veka, prateći razvoj poljoprivredne mehanizacije, kada je zabeležen veliki broj teških povreda usled prevrtanja traktora. Švedska vlada prva uvodi obaveznu instalaciju zaštitnog kaveza na traktore 1959. godine, dok će na trkačkim automobilima zaštitni kavezi postati obavezni tek od 1971.

Kome NE BISTE SMELI da poverite modifikaciju automobila?

Trkačka sedišta i pojasevi

Trkačka sedišta, takozvane “kadice”, predstavljaju specijalna ergonomska sedišta koja se preko nosača pričvršćuju za podove vozila radi dodatne bezbednosti. Pored toga što čvrsto drže telo vozača u jednom položaju, svrha ugradnje ovakvih sedišta je lakše podnošenje gravitacione sile pri skretanju i većem ubrzanju.

Telo vozača u kadici dodatno drže i takmičarski pojasevi propisane širine i otpornosti na kidanje. Pojasevi su pričvšćeni za šasiju u najmanje 4, a najviše 6 tačaka. 

Kadica i trkački pojasevi pružaju daleko veću bezbednost nego bilo koje vozačko ili suvozačko mesto u putničkom automobilu koji poseduje vazdušne jastuke i komercijalne pojaseve. Međutim, zamislite da svaki dan sedite u jednom položaju, ponekad i satima, bez pomeranja? Upravo je manjak komfora razlog zbog kojeg se ova rešenja ne koriste u putničkim automobilima.

Odelo i kaciga za vozača

Zaštitno odelo za takmičare pravi se od materijala koji je otporan na vatru i koji može pružiti zaštitu onoliko vremena koliko je potrebno da se vozač u svesnom stanju oslobodi i izađe iz automobila (okvirno 16 sekundi). Odelo podrazumeva kombinezon, rukavice, potkapu, donji veš, čarape i patike. 
 

trkačko odelo

Najčešće korišćen materijal za trkačko odelo (nomeks) takođe se koristi za izradu opreme za vatrogasce.

Uz odelo, nezaobilazan element je zaštitna kaciga. U današnje vreme se u svim velikim svetskim takmičenjima kacige modeluju prema vozačevoj glavi. Iako deluju glomazno i teško, savremene kacige imaju relativno malu masu od 1 - 1,5 kg, što smanjuje pritisak na mišiće vrata i ramena pri izuzetno velikom pritisku gravitacione sile.

Mehanizam za gašenje požara 

Mehanizam za gašenje požara prisutan je u automobilima za reli i podrazumeva cevnu instalaciju duž celog automobila. Kompletan sistem povezan je na centralnu jedinicu koja sadrži smešu za gašenje požara. Aktivacija se vrši pritiskom na dugme i gašenje je vrlo efikasno.

U vozilima za druge tipove takmičenja, kao što su kružne trke i brdske trke, nalazi se protivpožarni aparat usidren za vozilo, na nosaču koji je obično na dohvat ruke vozaču ili suvozaču. 

Sigurnosne kopče za prednju i zadnju haubu

Regularni sistemi za zaključavanje hauba su zabranjeni na trkačkim automobilima, jer sudarom može doći do uništavanja mehanizma i otvaranja haube, što direktno ugrožava vidljivost, a samim tim i bezbednost vozača. Sigurnosne kopče koje se montiraju umesto njih ponašaju kao najobičnije reze i nemoguće ih je otvoriti bilo kakvim udarom. 

NAPOMENA

Podrazumeva se da sva pomenuta oprema i delovi vozila moraju biti homologovani u skladu sa važećim pravilnicima Ekonomske komisije za Evropu Ujedinjenih Nacija. Na taj način osigurava se zaštita od neispitanih proizvoda koji direktno mogu ugroziti bezbednost učesnika u trkama.

Tjuniranje automobila NA GRANICI LEGALNOG?

Naredni tekst posvetićemo uljima i fluidima za trkačke automobile, zato se udobno smestite i ostanite uz TotalEnergies tim!