Verovatno već prepoznajete uobičajene zvuke koje vaš automobil proizvodi kada je sve u redu. Međutim, šta činiti kada se pojave čudni zvuci? U ovoj temi ćemo pokušati da vam približimo na kakav bi kvar ili smetnju mogao da se odnosi određeni zvuk.
ZVUCI KOJI DOLAZE IZ MOTORNOG PROSTORA
Prilikom startovanja motora
Klik koji prati verglanje, uz nemogućnost startovanja automobila: Može biti da je napon akumulatora pao ispod 9,5V i da samim tim elektronska kontrolna jedinica ne dobija signal da može početi sa radom. Ako je akumulator nov, najverovatnije je u pitanju anlaser, bendiks na anlaseru, odnosno automat anlasera. Najbolje je da se obratite auto-električaru, a svakako proverite i kleme akumulatora za slučaj da je došlo do gubitka kontakta.
Kada je vreme da zamenite akumulator?
Kliknite i saznajte višeKratkotrajno krčanje pod haubom nakon startovanja motora: Verovatno je u pitanju automat anlasera. Kada automat anlasera oslabi, po završenom startovanju motora i skidanju ključa sa pozicije anlasovanja, dobija komandu da prestane sa funkcijom i da se povuče u položaj u kome ne dodiruje zupčanik. Do krčanja dolazi usled zakasnele reakcije. Preporuka je odlazak kod električara.
Dok motor radi u stanju mirovanja (u leru)
Cijukanje iz predela motora dok je automobil u leru, koje nestaje kada pritisnete kvačilo: Problem je najverovatnije u elementu koji se zove potisni ležaj. Kada se delovi potisnog ležaja koji rotiraju (kuglice, rolnice, mast) potroše, prva stvar koja se čuje je blago "cičanje" ili "cijukanje", koje nakon pritiskanja kvačila prestaje. Savet je da posetite servisera koji će zameniti potisni ležaj, a u isto vreme prekontrolisati stanje lepeze, korpe i lamele.
Upaljen motor se čuje glasno dok je automobil u stanju mirovanja: Ako je u pitanju automobil starije generacije, neka vam tehničar proveri kompresiju u svakom od cilindara.
Motor radi u nepravilnom ritmu dok je automobil u stanju mirovanja: Isključite motor i probajte da definišete problem prateći savete u nastavku, imajući u vidu da se odnose na stariju generaciju automobila.
- Proverite da li su kablovi koji vode do svećica neoštećeni i da li se neki izvukao.
- Skidajte jednu po jednu svećicu kako biste proverili da li su čiste i da li su dobro zavrnute. Zamenite sve koje su oštećene ili pregorele.
- Ukoliko problem nije do svećica, neka vam mehaničar proveri sistem za paljenje elektronskim putem.
Ritmično “kuckanje” u gornjem delu motora dok automobil radi u stanju mirovanja: Moguće je da je u pitanju nedovoljnja količina motornog ulja. Ugasite motor. Sačekajte deset minuta da se motor ohladi, a zatim proverite nivo ulja. Ukoliko je ulje u redu, verovatno će mehaničar morati da proveri ventile.
Nivo ulja treba da bude između minimuma i maksimuma na mernoj šipki, idealno bliže maksimumu
Tokom vožnje
Glasno, "metalno" kucanje motora: Zaustavite vozilo i pozovite servis. Izvor ovog zvuka može biti labava klackalica. Međutim, ukoliko je u pitanju labav ležaj ili neispravan klip, to može dovesti do kvara motora.
Ritmično, “metalno” kuckanje koje prati ubrzanje motora: Može biti rezultat korišćenja goriva sa neodgovarajućom oktanskom vrednošću.
Čujete zvuk nalik sudaranju klikera, koji se povremeno javlja tokom vožnje: Najverovatnije je u pitanju sistem za otvaranje i zatvaranje ventila, tzv. hidraulični podizači. Moguće je da su istrošeni i umesto da su konstantno puni uljem i pod pritiskom, oni propuštaju, što dovodi do stvaranja zazora većih nego što je dozvoljeno. Savet je kontrola kod servisera i zamena za nove.
“Čangrljanje” praćeno trzanjem automobila, sve dok ne prebacite u niži stepen prenosa: Radi se o vožnji u neprimerenom broju obrtaja. Zvuk koji čujete kada vozite na niskom broju dolazi od vibracije čela klipa usled lošeg paljenja. Dakle, pre nego što dođe do opisane pojave, prebacite u niži stepen prenosa. U protivnom može doći do pucanja klipa, što prouzrokuje veliku štetu na motoru.
Glasan, dubok i jednoličan ton nalik brodskoj sireni koji se javlja bez uočljivog pravila: Može ukazivati na više stvari, ali savetujemo da uzrok potražite u nekom od delova koji rotiraju - anlaseru, servo pumpi, klima uređaju, rolerima, španerima, itd. Ako je u pitanju servo pumpa, može biti da je potrošena ili je ulje izgubilo performanse. U svakom slučaju, posetite svog majstora.
Zviždanje ispod haube: Proverite creva i da li nešto curi. Ako zviždanje dolazi iz unutrašnjosti kabine, verovatno propuštaju gume oko stakala.
Nakon gašenja motora
Čujete da motor radi i nakon gašenja: Ovo se dešava automobilima koji imaju karburatore. Obično je uzrok loše naštelovano paljenje.
Piskav zvuk koji prestane kada ugasite motor: Prilagodite ili zamenite kaiš. Kaiš bi trebalo da ima elevaciju od oko 1 cm i ne sme biti pohaban, ispucao niti izlizan sa unutrašnje strane.
Kontinuiran piskav zvuk koji se može nastaviti i nakon gašenja motora: Proverite zatvarač hladnjaka. Možda se izlizala guma na dihtungu.
ZVUCI KOJI DOLAZE IZ PREDELA TOČKOVA, TRAPA I KOČNICA
Hučanje prilikom kočenja koje dolazi iz pravca točkova: Ako je u pitanju zvuk koji bismo mogli da zamislimo kada se metal oslanja na metal, onda je definitivno problem u kočnicama. Međutim, ukoliko je pomenuto hučanje proizvod neke druge devijacije na trapu, ne mora da znači da su u pitanju kočnice. U svakom slučaju, obavite kontrolu kod servisera.
Hučanje ili zavijanje takođe može ukazivati na neispravnost potisnog ležaja. Uzroci kvara su najčešće naglo otpuštanje pedale kvačila i nepotrebno držanje noge na pedali kvačila.
Kako da sačuvate lamelu?
Zvuk nalik udaranju metal o metal prilikom prelaska preko neravnina: Može biti bilo koji element koji učestvuje u prednjem trapu, od stabilizatora, silen blokova, šolja amortizera, balans štangle itd. Svi pomenuti elementi sadrže metal i usled istrošenosti mogu proizvesti ovakav zvuk.
Lupkanje u predelu točkova prilikom prelaska preko neravnina: Treba proveriti sve delove na prednjem trapu: kugle, viljuške, krajeve spona, sve gumene elemente, stabilizatore, šolje amortizera, uloške amortizera i da nije eventualno neka opruga pukla. Čim postoji lupkanje, znači da je prisutan izvestan luft. Posao treba poveriti iskusnom serviseru jer postoji mogućnost da je kvar zamaskiran. Naročito je teško videti šolje kada je auto podignut, što podrazumeva i nešto skuplju proveru koja zahteva skidanje i rasklapanje kompletnog stožera.
Lupkanje u predelu kvačila kada motor radi u leru i neprijatni udarci u predelu menjača prilikom paljenja i gašenja samo su neki od pokazatelja problema u sistemu za prenos snage.
Pucketanje u točku prilikom ubrzavanja, sve do postizanja željene brzine: Može biti bilo koji element koji se nalazi konkretno pri tom točku: homokinetički zglob, kočiona klješta, pločice, vešanje, kraj spone, kraj letve, itd. Neki od tih elemenata vibrira i pritom proizvodi čudan zvuk. Svakako treba otići kod majstora.
Na krivinama čujete zujanje ili “cviljenje”: Kod starijih automobila je ovo znak da su se izlizali ležajevi točkova.
Čujete “cviljenje” prilikom kočenja: Verovatno ste istrošili kočione pločice. Zamenite ih što pre.
Škripanje kočnica prilikom kočenja, koje pak rade ispravno: Zvuk nalik na škripanje koji dolazi iz pločica za vreme kočenja zavisi od mešavine materijala koji su upotrebljeni za njihovu izradu. Element u pločicama koji izaziva škripanje je grafit i što više grafita ima u pločicama, to je škripanje jače. Ukoliko su kočnice ispravne, nema razloga za brigu.
Metalni zvuk prilikom kočenja, uz vibracije, slabije usporavanje i mekanu papučicu kočnice, najbolji je znak da nešto nije u redu sa kočionim sistemom. Obavezno i bez odlaganja idite kod majstora.
Gume proizvode čudan zvuk u pravilnom ritmu prilikom vožnje: Proverite koliko su napumpane gume, koliko su izlizane i da li su točkovi izbalansirani.
ZVUCI KOJI DOLAZE IZ UPRAVLJAČKOG SISTEMA
Piskav zvuk prilikom okretanja volana, uz poskakivanje volana, neželjeno skretanje, prazan hod, nevraćanje volana u prvobitan položaj, trzaje ili tendenciju automobila da “vuče u stranu” prilikom kočenja oni ukazuju na neispravnost upravljačkog sistema.
Pojava neprijatnog zvuka i otežano skretanje mogu ukazivati na nedostatak ulja u servo volanu.
ZVUCI KOJI DOLAZE SA ZADNJE STRANE AUTOMOBILA
Vaš auto proizvodi veliku buku: Verovatno je uzrok rupa u prigušivaču. Zamenite ga odmah.
Čujete lupkanje ispod vozila, naročito kad prelazite preko neravnina: Ukoliko zvuk dopire iz zadnjeg dela vozila, moguće je da vam je labav auspuh ili prigušivač.
Šištanje iz auspuha kada je automobil na leru: Treba proveriti kompletan izduvni sistem, od motora do zadnjeg branika i pogledati da li je u nekom od lonaca otpala pregrada, ili je automobil negde “naseo” pa je spljeskana cev. Uglavnom, iz nekog razloga je došlo do zapušavanja sistema i to je verovatno uzrok zbog kog se čuje šištanje.
“Brbotanje” u rezervoaru tokom vožnje: Do pojave vakuuma, odnosno klobučanja i zvuka nalik “brbotanju”, dolazi onda kada ne postoji mogućnost prolaska vazduha kroz iberlauf. To znači da se treba pozabaviti nalivnim crevom, odnosno sistemom za sipanje goriva. Ukoliko je to crevo zapušeno i ne postoji mogućnost da vazduh zameni mesto benzina koji je potrošen, dolazi do pojave vakuuma, odnosno klobučenja.
Molimo vas da imate na umu da su navedena objašnjenja generalizovana i da se za preciznu dijagnostiku konsultujete sa vašim mehaničarem. Ukoliko vam je ovaj članak koji je TotalEnergies tim pripremio za vas bio interesantan, OBAVEZNO pogledajte još zanimljivih i korisnih sadržaja koje vam preporučujemo, a za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.