Kako funkcioniše sistem prednosti u kružnom toku? Koja su pravila ulaska u kružni tok i izlaska iz njega? Kako se pravilno prestrojava iz jedne trake u drugu unutar kružnog toka? Ovo su samo neka od pitanja sa kojima se učesnici saobraćaja suočavaju, a na koja ćemo se potruditi da odgovorimo, kako bismo otklonili konfuziju kod vozača.

Ko ima prednost u kružnom toku?
Potrebno je propustiti vozila koja se već kreću kružnim tokom, sve dok se ne ukaže prilika za uključivanje u njega. Kao podsetnik za ovo služe i saobraćajni znakovi „Ukrštanje sa putem sa prvenstvom prolaza“, koji se nalaze na ulazima u većinu kružnih tokova u Srbiji, a koji su lako prepoznatljivi po obrnutom trouglu. U slučaju izostanka navedenih saobraćajnih znakova, primenjuje se standardno pravilo desne strane, kao i na svakoj drugoj raskrsnici, što podrazumeva da prednost ima vozilo koje dolazi zdesna i koje samim tim ima prednost u odnosu na vozila koja se nalaze u kružnom toku.
Jedini izuzetak kod poštovanja prednosti, prilikom uključivanja u kružni tok, javlja se u slučaju regulisanja saobraćaja od strane saobraćajca, kada on određuje redosled uključivanja, a vi postupate u skladu s njegovim instrukcijama. Osim razumevanja prava prvenstva prolaza, vrlo je bitno prepoznavanje smera, kojim se kreću vozila u kružnom toku. Upravo zbog toga, na ulazima u kružne tokove, osim već spomenutih saobraćajnih znakova za regulisanje prednosti, nalaze se i znakovi sa tri bele strelice, postavljenje u smeru suprotnom od smera kretanja kazaljke na satu, kao podsetnici na dozvoljeni smer kretanja vozila unutar kružnog toka.
Kako se uključuje u kružni tok?
Sam trenutak uključivanja u saobraćaj u kružnom toku podrazumeva i adekvatan odabir trake, koji zavisi od faktora, kao što su: broj traka u kružnom toku, broj traka u ulici iz koje se uključujemo u kružni tok i broj traka u ulici u koju se isključujemo iz kružnog toka.
Odabir odgovarajuće trake za ulazak u kružni tok povezan je sa isključenjem na kojem planirate da izađete iz njega, te traku za ulazak u kružni tok treba izabrati pre uključenja u isti:
- Ukoliko izlazite na prvom isključenju, uđite u kružni tok desnom trakom i pratite spoljašnju traku kružnog toka, sve do isključenja;
- Ukoliko izlazite na nekom od daljih isključenja, uđite u kružni tok levom trakom i pratite unutrašnju traku kružnog toka sve dok ne dođe vreme za prestrojavanje.
Kako se prestrojava u kružnom toku?
Ukoliko vozač vozila u unutrašnjoj kružnoj traci želi da napusti kružni tok, on ne sme da iseče vozilo koje se nalazi u spoljašnjoj kružnoj traci, već mora da ga propusti, a zatim da, kao prilikom klasičnog prestrojavanja na pravom putu, sa dve trake, da (desni) migavac i ukoliko je bezbedno da se prestroji u spoljašnju kružnu traku.
Posebnu pažnju prilikom prestrojavanja u kružnom toku i isključivanja iz njega obratite na signaliziranje, odnosno upotrebu migavca (migavac koristite prilikom prestrojavanja i isključivanja iz kružnog toka, ne i prilikom uključivanja u kružni tok, jer je dalji smer kretanja jasan), kako biste dali dovoljno vremena vozačima oko sebe da pravovremeno odreaguju.
Šta ukoliko prestrojavanje nije moguće u datom trenutku?
Ukoliko je spoljašnja traka toliko prometna da ne možete da se prestrojite u željenom trenutku, postoje dva načina kako rešiti ovu situaciju:
- Zaustavite, sa upaljenim (desnim) migavcem i sačekate pogodan trenutak za prestrojavanje
- Napravite još jedan krug i onda uhvatite priliku za prestrojavanje (pravljenje krugova unutar kružnog toka nije u suprotnosti sa saobraćajnim propisima, ali se ne preporučuje zbog preopterećivanja kružnog toka).
Ukoliko je promet u spoljašnjoj traci tolliki da se ne nazire skorija prilika za prestrojavanje, a u vašoj, unutrašnjoj traci vas prati puno vozila, verovatno je pametnije da napravite još jedan krug i uhvatite povoljniju priliku za prestrojavanje. U suprotnom, ukoliko nema gužve u vašoj, unutrašnjoj traci, a prilika za prestrojavanje u spoljašnju traku se nazire, sačekajte pravi trenutak i iskoristite je.
Uz sva nabrojana pravila, još jedna stvar, koju ne smete da zaboravite tokom vožnje u kružnom toku, je da tramvaj uvek ima prednost.
Kako se isključuje iz kružnog toka?
Nakon što ste sačekali pravi momenat (propustili vozila u kružnom toku) i izabrali odgovarajuću traku za ulazak u kružni tok, te nastavili vožnju u njemu odgovarajućom trakom (ukoliko je bilo potrebe i pravilno se prestrojili) ostaje vam da napustite kružni tok, uz upotrebu signalizacije (migavca), koristeći željeno isključenje i propuštajući, kako tramvaje, tako i pešake i bicikliste, koji prelaze izlazni put.

TotalEnergies mreža auto servisa

13 stvari koje vozači najčešće rade pogrešno

Kako podesiti sedište i retrovizore
