Hladni zimski dani su na pragu i opšte je poznato da nam niske jutarnje temperature mogu otežati startovanje automobila. Kako bismo predupredili moguće probleme, korisno je da znamo koji su to najčešći razlozi zašto auto neće da upali na niskim temperaturama koje su tipične za hladna zimska jutra.
Akumulator
Hladan akumulator ne proizvodi istu količinu struje kao i zagrejan akumulator jer su hemijske reakcije na niskim temperaturama sporije. Kako biste olakšali paljenje ujutru kod akumulatora čiji je napon oslabio, najpre isključite potrošače poput grejanja, radija i farova kako ne biste rasipali snagu koja je potrebna akumulatoru da pokrene automobil.
Proverite da li su svi terminali na akumulatoru čisti i zategnuti. Ukoliko primetite da se na terminalima pojavila korozija biće potrebno da ih očistite tako što ćete ih politi sa malo vode. Ako nema znakova korozije, proverite da li su terminali dovoljno zategnuti jer labava konekcija može sprečiti dotok struje. Takođe, nije na odmet otići kod majstora koji će ispitati napon u akumulatoru i proveriti da li je isti za zamenu.
Motorno ulje
Proverite u uputstvu proizvođača koje Vam ulje preporučuje konstruktor motora za hladnije klimatske uslove. Savremena sintetička ulja imaju dobra svojstva na niskim temperaturama, ali je izuzetno važno da ulje koje koristite odgovara specifikaciji motora. Multigradna ulja kakva se danas koriste označena su sa dva broja. Prvi broj posle kojeg sledi slovo “W” označava viskozitet ulja na niskim temperaturama. Noviji motori koriste ulja čiji indeks viskoznosti počinje sa 0W, 5W ili 10W, koja su “tečljivija” na niskim temperaturama i omogućavaju neometan protok ulja do vitalnih delova motora. Više na temu kako izabrati odgovatajuće motorno ulje govorili smo u jednom od prethodnih video tutorijala.
Stariji tipovi motora
Kod rezervoara za gorivo koje nalazimo na starijim modelima automobila, može se javiti kondenzovana vlaga u rezervoaru koja na niskim temperaturama zamrzava i blokira dotok goriva. Zato se trudite da, ukoliko vozite stariji auto sa metalnim rezervoarom, isti bude što više napunjen, jer se na taj način ostavlja manje prostora za kondenzaciju i smrzavanje vode u rezervoaru. Kod novijih automobila koji imaju plastične rezervoare, kondenzacija nije potpuno eliminisana, ali je bitno smanjena jer je prenos spoljne temperature preko plastike daleko sporiji nego kod metala.
Kod starijih dizel motora imajte na umu da se pri veoma niskim temperaturama pojedine komponente goriva kristalizuju i zapušavaju filter za gorivo, te da je potrebno sipati odgovarajući aditiv u propisanoj količini. Pojedini proizvođači automobila u svojim uputstvima za upotrebu navode da se u zavisnosti od spoljne temperature dizel meša u određenom procentu sa benzinom. Međutim, ukoliko ta napomena ne stoji u uputstvu, mešanje beznina i dizela nije preporučljivo. Kod novije generacije euro dizel goriva mogućnost zgušnjavanja je daleko manja jer je euro dizel višestruko prečišćen u odnosu na “stari” dizel.
Grejači kod dizela
Većina dizel agregata poseduje dodatnu pogodnost radi lakšeg paljenja na niskim temperaturama u vidu grejača. Grejači su na instrument tabli najčešće obeleženi žutim simbolom koji izgleda kao žarulja. Većina današnjih grejača je iz serije takozvanih “brzih grejača” koji gore 5 do 10 sekundi. Kada se grejači ugase, tada se pristupa paljenju. Ukoliko neki od grejača ne radi, paljenje će biiti ili otežano ili onemogućeno. Ako ne radi više grejača, teško da ćemo uopšte upaliti motor.
Sada kada znamo koji su mogući razlozi i kako možemo da delujemo preventivno, važno je i da znamo kako da pravilno zagrejemo motor, o čemu smo pisali u jednom od prethodnih tekstova.
U nadi da su Vam ovi saveti bili korisni, rado ćemo čuti Vaše sugestije, komentare i pitanja na ovu temu i zato budite slobodni da nas kontaktirate.