Prilikom kupovine automobila, za većinu vozača najveću dilemu predstavlja pitanje koji paket opreme uzeti i da li vredi uložiti dodatni novac u nova tehnološka rešenja koje savremena automobilska industrija nudi. Pored vrlo značajne razlike u ceni između osnovnog i unapređenog paketa opreme, koje kod konkretnog modela prave novu podelu, dilemu produbljuju i nerazumljive i nepoznate skraćenice kao što su ABS, ASR, ASSYST, 4WD, EBV i drugi. U nastavku, TotalEnergies vam tumači deo “automobilskog žargona” i pomaže vam da se bolje “upoznate” sa svojim četvorotočkašem.
Nova automobilska tehnologija, pre svega moderna elektronska oprema, senzori, procesori, pametni uređaji rade u cilju zaštite vozača i saputnika, a vožnju čine sigurnijom i udobnijom. Sve ove asistente u automobilu možemo razvrstati u tri kategorije - sistemi koji pomažu pri pokretanju vozila i kočenju, pri dinamici kretanja vozila i oni koji osiguravaju udobno putovanje.
Sistemi koji pomažu pri pokretanju vozila i kočenju
- ABS – sistem protiv blokiranja točkova
Ovaj sistem pomaže pri kočenju i sprečava blokiranje točkova prilikom intenzivnog kočenja. To će vam pomoći da skratite put kočenja i bolje i sigurnije upravljate automobilom.
- ASR – regulator pogonskog proklizavanja
Ovaj sistem omogćava pokretanje i ubrzavanje vozila na klizavim, rastresitim površinama, bez proklizavanja točkova, tako što redukuje snagu motora.
- EBV – elektronsko raspoređivanje sile kočenja
Sistem koji, pri kočenju na točkovima zadnje osovine, omogućava intenzitet sile kočenja u zavisnosti od opterećenja zadnjeg dela vozila. Time se postiže bolja stabilnost vozila, kraći zaustavni put i održavanje pravca kretanja.
- DBC – dinamičko upravljanje kočenjem
DBC aktivno pomaže vozaču pri kočenju u opasnosti. Kod brzog pritiska na papučicu kočnice sistem, nezavisno od jačine pritiska, povećava silu kočenja toliko da se u najkraćem roku postigne maksimalno usporenje i najkraći mogući put kočenja.
Sistemi koji pomažu pri dinamici kretanja vozila
- ESP – program elektronske stabilizacije
Zahvaljujući ESP-u biće osigurana stabilnost vozila i kretanje na najbolji mogući način u smeru koji želi vozač. Tako na primer, kod prebrzog ulaska u krivinu i klizanja prednjeg dela vozila, ESP uređaj će smanjiti snagu motora, a ako ni to nije dovoljno ESP će pokrenuti kočenje zadnjeg točka u unutrašnjoj putanji zavoja kako bi i samo vozilo sledilo zavoj.
- 4WD – pogon na sva četiri točka
Sistem koji , po potrebi, omogućava uključivanje pogona na sva četiri točka što osigurava dobro upravljanje automobilom i dobre vučne karakteristike u vožnji u svim vremenskim uslovima i na svim podlogama - po snegu i ledu, po peskovitom i blatnom terenu, na strmim i klizavim površinama.
- ACDIS – aktivna podrška održavanju sigurnosnog razmaka
Ako vas često zatekne zastoj u saobraćaju, ACDIS će biti od velike pomoći jer za vreme vožnje u sporim kolonama uređaj sprečava nalet na vozilo ispred. Sistem sunkcioniše tako što meri brzine vozila i njihovu razdaljinu a, ukoliko je razmak premali u odnosu na brzinu, uređaj otpušta gas i proizvodi zvučni signal upozorenja.
- DISTRONIC - automatsko održavanje sigurnosnog razmaka radarom
Nakon što radar zabeleži mali bezbednosni razmak između vozila ispred, sistem koči vozilo i osigurava povoljan razmak s obzirom na brzinu vožnje.
Sistemi koji osiguravaju udobno putovanje
- ASSIST – služba za razmenu informacija
ASSIST povezuje mobilne telefone i sistem za satelitsku navigaciju, a prikazuje se na ekranu u vozilu. Za ovaj sistem moglo bi se reći da je odličan asistent u vožnji. Na primer, ukoliko se aktiviraju vazdušni jastuci pri sudaru ASSIST automatski šalje poziv u pomoć, informacije o položaju vozila i alarmira službu pomoći na putu.
- TIPTRONIC - upravljanje menjačem
Ovaj sistem je koristan kod automatskog menjača, jer omogućava vozaču prebacivanje u niži stepen prenosa na krivudavim brdskim putevima, kako bi se moglo da optimalno iskoristi kočenje motorom ili sprečiti neželjeno prebacivanje u viši stepen prenosa. Isto tako uređaj omogućuje na uzbrdicama prebacivanje u niži stepen prenosa i "bolju vuču" uzbrdo.
- CRUISE CONTROL - sistem za održavanje stalne brzine
Zahvaljujući ovom sistemom, kod vožnje na putu sa ujednačenim intenzitetom saobraćaja ili vožnje autoputem, možete upravljati vozilom bez upotrebe papučice gasa. Dakle, ukoliko se automobil kreće brzinom iznad 30 km na sat, CRUISE CONTROL-om se može na upravljaču podesiti stalna brzina vožnje.
- PA – pomoć pri parkiranju
Sistem koji pomaže precizno parkiranje vožnjom unazad. Ultrazvučni senzori određuju razmak od prepreke centimetarskom tačnošću. Vozaču se vizuelno ili zvučno signalizira kritično rastojanje od prepreke.
Iako korsna, navedena tehnološka rešenja ne mogu nadomestiti sigurnost za volanom koju može obezbediti samo vozač automobila. Iako vaš ljubimac ima najbolji paket opreme, nemojte precenjivati tehničke inovacije i karekteristike koje dolaze uz njega. TotalEnergies vam želi srećan put!