Na području Balkana vlada umereno kontinentalna klima s minimalnim temperaturama od oko -20°C i maksimalnim temperaturama od oko +40°C. Ako se izuzme desetak ekstremnih dana zimi i leti, onda dolazimo do raspona od -15 do +35 °C. Izuzetak su planinske oblasti, u kojima temperatura pada do -25 °C.
Uopšteno govoreći, a imajući u vidu navedeno, idealne SAE viskozne gradacije (VG) za celogodišnje ulje su:
- za stariju generaciju automobila iz 90-ih godina 20. veka (i stariji), 15W-40 i 10W-40, a za planinske oblasti 5W-40;
- za srednju generaciju automobila iz 1. decenije 21. veka, 5W-30 ili 5W-40, a za planinske oblasti 0W-30/40;
- za najnoviju generaciju automobila iz 2. decenije 21. veka, za celo područje Srbije i šire, Balkana i jugoistočne Evrope, 0W-20 ili 0W-30.
Izbor viskozne gradacije je pre svega vezan za konstrukciju motora i preporuku proizvođača koja uzima u obzir i klimatsku zonu. Stoga uvek treba konsultovati uputstvo automobila u kojem su naznačene preporučene vrednosti VG. Ističu se 2 tipa preporuka:
- jedna viskozna gradacija, kao podrazumevana vrednost, tipično za pojedine evropske proizvođače - ovde se uzimaju u obzir prosečne klimatske odlike celog kontinenta, bez ekstremnih vrednosti, kao što su Severna Evropa i oblasti s mediteranskom klimom;
- navedena viskozna gradacija koja je primarno preporučena, uz tabelu preporučenih VG za različite raspone temperature - ovo je tipično za japanske proizvođače, čak i one koji imaju proizvodnju
Moderni automobili imaju obično jednu (primarnu) viskoznu gradaciju koja se najčešće preporučuje za opseg temperatura od -30 do +40 °C, što zaista pokriva praktično celu Evropu. U pitanju su uglavnom lakotečiva ulja niske viskoznosti. Kod evropskih proizvođača uglavnom su to 5W-30 ili 0W-30, a kod američkih i naročito japanskih 5W-20 ili 0W-20 (u novije vreme i 0W-16).Shodno trendu smanjenja unutrašnjih otpora, SAE J300 standard, koji definiše viskoznost ulja i VG, proširen je 2015 i na, za sada buduća, 0W-12 i 0W-8 ulja.
Kod novije generacije motora upotreba viskoznijih ulja može biti kontraproduktivna, jer već s 5W-40 podmazivanje ležajeva može biti znatno lošije. Zato, ne treba precenjivati letnju vrućinu i nekoliko dana s temperaturom od preko +35 °C, jer one nisu razlog za prelazak na viskoznije ulje. Izuzetak je ako živite ili leti duže boravite u oblasti primorja, npr. u Crnoj Gori, kada je eventualni prelazak s 5W-30 na 5W-40 istog nivoa kvaliteta opravdan.
Odstupanja od fabričke preporuke mogu se razmotriti samo kod sledećih slučajeva:
- normalni uslovi vožnje - niža vrednost W za planinske oblasti, pre svega s 10W-40 na 5W-40, dok je tek za izuzetno niske temperature pogodno 0W-40 umesto 5W-40 ili 0W-30 umesto 5W-30 (5W-xx je dovoljno i za -25 °C). Za dužu upotrebu (više od par nedelja), u oblastima s visokim temperaturama, moguć je prelazak s 0W-30 na 5W-30, eventualno s 5W-30 na 5W-40, naročito kod vozila starijih od 5, a posebno 10 godina.
- kratke gradske relacije - kao i u prethodnom slučaju, ali i za nešto više minimalne temperature. Eventualni prelazak na 0W-xx, na temperaturi od -20 °C, kao i na 5W-xx već na -15 °C. Povećanje viskoznosti nije neophodno čak i za temperature do +40 °C (na suncu i preko +50 °C);
- duge vožnje autoputem pri visokim obrtajima motora -teški uslovi eksploatacije - prelazak na manje viskozna ulja tek kada se pređe prava granica upotrebe W oznake, a pri dužem izlaganju visokim temperaturama (ovde već od +30 °C).