Gotovo da nema vozača koga nije zadesila neka vremenska neprilika na putu. Među najproblematičnijim i najtežim uslovima za vožnju ubrajaju se pljuskovi koji otežavaju vožnju zbog smanjene vidljivosti i stvaranja klizave podloge. U nastavku teksta nastojaćemo da predstavimo nekoliko korisnih saveta kako da vozite u slučaju iznenadnog pljuska kako biste bezbedno stigli na odredište.
Priprema i opšti saveti
Prvo i najvažnije pre nego što nastavite vožnju jeste da prilagodite brzinu kretanja uslovima saobraća, trenutnoj vidljivosti i klizavom kolovozu.Trudite se da držite što veće odstojanje jer se na mokrom kolovozu trag kočenja produžava.
I Vi, kao i Vaš auto, morate da budete pripremljeni za nevreme. Budite sigurni da brisači nemaju nikakva oštećenja jer su Vam u takvim trenucima pre svega neophodna čista stakla i dobra vidljivost. Ukoliko imate klima uređaj, uključite režim za odmagljivanje stakala, ili uključite grejanje i usmerite topao vazduh prema staklima. Obratite pažnju na mrtve uglove i vozače iza Vas jer ih je teže uočiti kroz nakvašena stakla. Ukoliko je vidljivost toliko slaba da ne vidite dobro ni vozilo ispred Vas ni ivice puta, najbolje bi bilo da se zaustavite na bezbednom mestu, uključite svetla za upozorenje i sačekate da pljusak prođe.
Budite vidljivi drugim vozačima, pešacima i biciklistima. Ukoliko Vas je pljusak zadesio po danu, vozite sa svetlima za dnevnu vožnju ili kratkim svetlima koja su inače obavezna po zakonu. Redovno kontrolišite da li su sva svetla ispravna jer su u ovakvim situacijama veoma važna.
Podrazumeva se da pneumatici ne smeju biti stari i istrošeni. Ovo je jako važno da ne bi došlo do proklizavanja i gubitka kontrole nad vozilom. Najkritičniji period je početak kiše jer voda, blato i ulje formiraju veoma klizav sloj. Savetujemo da se zaustavite kod prve pumpe i smanjite pritisak u gumama za 10-15% kako bi gume bolje prijanjale za podlogu. Izbegavajte da vozite uz ivicu puta, kao i u desnoj traci autoputa gde se skuplja voda, koliko god je to moguće i bezbedno.
Akvaplaning i proklizavanje
Kada guma ne može da istisne dovoljnu količinu vode koja se nakupi da bi šara ostala u kontaktu sa podlogom, onda celo vozilo biva odvojeno od asfalta. Ta pojava se naziva akvaplaning (ili hidroplaning) i može biti vrlo opasna, naročito pri velikim brzinama. Ukoliko dođe do akvaplaninga nemojte paničiti. Pustite nogu sa pedale gasa, korigujte pravac kretanja i nikako nemojte pritiskati kočnice, iako će Vam instinkt reći drugačije. Volan držite čvrsto obema rukama i korigujte u odnosu na pravac kretanja. Automobil će usporiti i prijanjanje guma za podlogu će ponovo biti moguće. Ako već morate da kočite, učinite to lagano. Ukoliko Vaš auto poseduje ABS kočite normalno, kontinualnim pritiskom, bez “seckanja”.
Prelaženje preko bara
Ukoliko je jedini način da nastavite put tako što ćete preći preko bare, budite vrlo obazrivi jer ne znate ni koliko je bara duboka ni da li ćete naići na neki predmet ispod nivoa vode. Najbolje bi bilo da zaustavite vozilo na bezbednom mestu i pronađete granu ili predmet kojim ćete ispitati dubinu vode i moguće prepreke.
Nakon što izađete iz vode, osušite kočnice tako što ćete ih lagano pritiskati usput i naravno, gledajte da ne ugrožavate druga vozila u saobraćaju.
Ukoliko se motor ugasi usled prolaska kroz vodu, nemojte pokušavati da ga ponovo upalite jer može doći do ozbiljnog oštećenja. U takvoj situaciji, preostaje Vam da uključite svetla upozorenja i pozovete pomoć.
Ne oslanjajte se previše na tehnologiju
Iako postoji nekoliko sistema koji mogu biti korisni po lošem vremenu kao što su kontrola proklizavanja, podrška za ostajanje u traci i ABS, najbolje je da se ne oslanjate u potpunosti na njih već da ih shvatite kao podršku. Najbolji savet koji Vam možemo dati u ovom slučaju jeste da probate da zamislite da ne postoje. Vi ste ti koji morate da reagujete brzo, spremno i spretno u svakom trenutku.
Nadamo se da su Vam ovi saveti bili korisni. Za sve predloge, sugestije i teme koje Vas interesuju možete nam se slobodno obratiti. Biće nam zadovoljstvo ako možemo da pomognemo.