U ovom tekstu potrudili smo se da damo konkretne odgovore na pitanja u vezi s potrošnjom ulja koja ste nam slali putem veb-sajta, Facebook stranice i YouTube kanala. Koristimo ovu priliku da se zahvalimo svima vama koji se interesujete, kao i dr Stevanu Dimitrijeviću, našem stručnom saradniku i autoru odgovora u nastavku.
Pitanja
- Koliku količinu ulja motor normalno troši?
- Od čega zavisi potrošnja ulja?
- Da li je potrebno dolivati ulje između dve zamene?
- Ako je potrebno dolivanje, koje ulje je najbolje za to?
- Koja je granica za prekomernu potrošnju i šta učiniti ako do nje dođe?
- Koji su razlozi za povećanu potrošnju ulja?
Možda deluje da se može odgovoriti tačno, precizno i koncizno na navedena pitanja, ali postoji jedan problem - ne postoje odgovori koji bi obuhvatili sva putnička vozila, a naročito ne ona za teretni transport, koja predstavljaju zasebnu temu.
Na pitanja o potrošnji ulja na postoje univerzalni odgovori za sva putnička vozila
Koliku količinu ulja motor normalno troši?
Motori s unutrašnjim sagorevanjem (četvorotaktni) pri normalnom radu troše malu količinu ulja. Potrošnja ulja obično se izražava u dl na 1.000 km. S obzirom na malu potrošnju ulja, ona se ni ne može precizno utvrditi na manje od 1.000 km.
Bitna je i potrošnja između dve zamene ulja u motoru, koja se u stručnim i naučnim istraživanjima često izražava u g/h (gramima po radnom času motora) ili, još preciznije, u g/kWh.
Uobičajena potrošnja ulja kod motora putničkih automobila kreće se između 0,05 i 3 dl na 1.000 km. Često se navodi da je to od 0,2 do 0,6 % od potrošenog goriva, ali je vremenom došlo do promene. Krajem prošlog veka bilo je od 0,1 do 0,5 % od potrošenog goriva, dok je sada je taj raspon čak i širi i kreće se od 0,05 do 1 % od potrošenog goriva.
Šta ako motor ne troši ulje?
Najbolja definicija je da je normalna potrošnja ona koju preporučuje proizvođač, ali taj podatak se ne navodi eksplicitno, već samo u vidu gornje granice za potrošnju.
U svakom slučaju, sve što je manje od 5 dl/1.000 km, nije razlog za brigu, ali navedena granica je obično znak da treba se ode na vanredni servis (ovo važi za sve automobile). Ako navedena potrošnja potraje duže vremena i ne promeni se, onda se javlja razlog za redovne provere nivoa ulja na 500 km ili nedelju dana.
Pojedini motori, čak i novi, imaju uobičajenu potrošnju ulja od oko 5 do 6 dl/1.000 km, a ponekad i više od toga. No, to su posebni slučajevi i ovakva potrošnja može se tolerisati samo uz PISMENO odobrenje zvaničnog auto-servisa, odnosno od proizvođača motora.
Postoji mnogo parametara za normalnu potrošnju ulja, ali je sigurno da ona raste s brojem obrtaja motora, a još više sa snagom (obrtnim momentom) koju motor razvija.
Naravno, različiti motori imaju različitu potrošnju ulja, ali za sve važi prethodno navedeno.
Od čega zavisi potrošnja ulja?
Pri većim obrtajima, a istom obrtnom momentu motora, potrošnja ulja može biti 2 do 3 puta veća. S druge strane, pri istom broju obrtaja a različitim naporima motora, kao na primer, na uzbrdici u odnosu na ravan put ili nizbrdicu, u istom, a naročito u različitom stepenu prenosa, navedena potrošnja može biti 5 do 6 puta veća, što znači da, imajući u vidu oba parametra, povećanje potrošnje ulja može biti i 10 puta.
Ne uzimajući u obzir druge faktore, kao što su konstrukcija i stanje motora, način i uslovi vožnje mogu da povećaju potrošnju ulja i po nekoliko puta u odnosu na prosečnu.
Da li je potrebno dolivati ulje između dve zamene?
Sasvim je normalno da se, po potrebi, dolije manja količina ulja između dve zamene. Najčešće to nije više od jednog litra, ali može biti i nešto više. Ovo zavisi od modela vozila i obično se navodi u uputsvu proizvođača.
U svakom slučaju, pred duže putovanje, kao što je godišnji odmor, dobro je poneti jedan litar ulja koje je već u motoru, naročito ako je u pitanju starije vozilo.
Ako je potrebno dolivanje, koje ulje je najbolje za to?
Svakako je najbolje doliti isto ulje koje se već nalazi u motoru, ali će svako ulje istih ili što sličnijih specifikacija biti dovoljno dobro i na duži vremenski period, kao što su, npr. 2 ulja 5W-30, koja ispunjavaju ACEA C3 istih proizvođača, ili ako se doliva C3 u C2, C4 u C3 ili C2 u C1.
Koje ulje odgovara vašem motoru?
U vanrednim slučajevima, kao što je nizak pritisak ulja, nećete biti u mogućnosti da nastavite dalje s vožnjom, te ako je nedostupno ulje koje se trenutno nalazi u motoru ili neko slično njemu, dospite ono najsličnije, makar razlika bila i velika. Na primer, 10W-40 u 5W-40, API SL u SM ili SN i slično. Naravno, u tom slučaju, naročito ako je dolivena veća količina ulja koja premašuje 20% od ukupne količine postojećeg ulja u karteru, potrebno je skratiti interval zamene ulja.
Koja je granica za prekomernu potrošnju i šta učiniti ako do nje dođe?
Za male motore, do 1,5 litara zapremine, uobičajena je gornja granica potrošnje od 4 do 6 dl/1.000 km. Kod većih motora, s 1,8 ili više litara zapremine, naročito ako su u pitanju turbo motori, potrošnja može biti od 6 do 8 dl (pa i 1,0 l/1.000 km). Mnogo? Zaista tako izgleda na prvu loptu. No, uzmite u obzir da je ovo MAKSIMALNA, a ne prosečna potrošnja ulja, koja podrazumeva teške uslove eksploatacije, kao što je vožnja po auto-putu i zahtevnim terenima.
U mešovitoj vožnji uobičajena je 2 do 3 puta manja potrošnja, kao gornja granica tolerancije. To znači da na 15.000 km motor ne treba da troši više od 2 ili eventualno 3 litre ulja.
Ako motor konstantno troši 5 dl/1.000 km ili više, čak i u uslovima teške eksploatacije, odvezite automobil u profesionalni auto-servis kako bi se utvrdio razlog. Apsolutno nije uobičajeno da dosipate 2 do 3 litra ulja na svega 5.000 km i da se to tretira kao normalno.
Koji su razlozi za povećanu potrošnju ulja?
Pre posete profesionalnom auto-servisu sami pogledajte ima li traga curenju, odnosno uljnim baricama ispod vozila, jer je to korisna informacija za servisere.
Nemojte nikako tolerisati visoku potrošnju ulja duže od par nedelja, a naročito ne onu koja se konstantno povećava!
Razloga za povećanu potrošnju ulja ima zaista mnogo, te je teško (praktično nemoguće) utvrditi uzrok bez detaljne provere u profesionalnom auto-servisu.
Osim curenja zaptivki - što može biti i sekundarni razlog budući da i drugi problemi s motorom ili uljem dovode do toga - i opšte istrošenosti motora za bilo koje vozilo starije od 10 godina ili s više od 200.000 pređenih km, najčešći uzroci vezani su za probleme s motorom koji zahtevaju intervenciju servisera.
Ono što možete sami da proverite jesu stvari poput stanja kartera, odnosno da li je dihtung otvrdnuo, pa dolazi do kapilarnih curenja, ili je jednostavno oštećen, kao i to da li ima curenja na filteru ulja ukoliko je loše montiran, oštećen ili defektan.
Nadamo se da vam je ovaj članak koji je TotalEnergies tim pripremio u saradnji sa dr Stevanom Dimitrijevićem bio koristan. OBAVEZNO pogledajte još zanimljivih i korisnih sadržaja koje vam preporučujemo, a za sva pitanja, nedoumice i predloge, budite slobodni da nas kontaktirate.