Skip to content

Koliko je opasan zaprljan filter vazduha?

Bez obzira na tip motora s unutrašnjim sagorevanjem (SUS motor), sam proces sagorevanja ne bi bio moguć bez kiseonika iz vazduha. Ako uzmemo u obzir da motor troši oko 13 puta više vazduha nego goriva, jasno je koliko je važno obezbediti mu neometano “disanje”. Međutim, ono što nikako ne sme za da završi u komori za sagorevanje jesu prašina, prljavština i raznorazne sitne čestice koje mogu naneti ozbiljnu štetu motoru. Prva linija odbrane je, naravno, filter vazduha.

Filter vazduha služi da spreči ulazak čestica prašine i prljavštine u komoru za sagorevanje.

Na koliko se menja filter vazduha?

Odgovor na ovo pitanje zavisi od nekoliko faktora, a to su: tip vozila, vrsta filtera, a najviše - uslovi u kojima vozimo. Uputstvo proizvođača obično, pored opšte preporuke (koja može biti i do 60.000 km ili 4 godine), navodi i preporučene, skraćene intervale zamene za pojedina geografska područja za koja su poznati visoki nivoi prisustva čestica i prašine u vazduhu. Uporedite na primer, Dakar sa Cirihom.

Za naše puteve i uslove u kojima vozimo, stručnjaci preporučuju zamenu filtera vazduha pri svakom drugom malom servisu, ili čak pri svakom malom servisu.

Razlozi za sumnju da je filter zaprljan

Većem zaprljanju filtera vazduha skloniji su motori sa turbo punjačem. Kod novijih vozila koja poseduju senzore, kompjuter dozira ubrizgavanje goriva u odnosu na dopremljenu količinu vazduha, pa je teško da ćete u toku svakodnevne vožnje primetiti nepravilnosti u radu.

Međutim, i to zavisi od načina na koji kompjuter dobija informaciju o usisanom vazduhu - da li posredstvom senzora protoka vazduha koji se nalazi između filtera vazduha i usisnog razvodnika motora, ili na poziciji gasa. Ako je na poziciji gasa, nepravilnosti u radu usled zaprljanog filtera vazduha ćete najverovatnije osetiti tek u graničnim slučajevima kao pad u performansama, odnosno, sporo primanje gasa i sporije ubrzanje. Naime, u trenutku kada naglo dodate gas, kompjuter to registruje i u sistem ubrizgavanja šalje povećanu količinu goriva. Kako ta količina goriva, zbog zaprljanosti filtera za vazduh, nije propraćena adekvatnom količinom vazduha, dolazi do zagušenja motora koje traje sve do trenutka kada prestanete da forsirate motor i kada kompjuter ponovo uspostavi balans.

Kod starijih modela koji nemaju sistem za regulisanje zasićenosti smeše, pored pada u snazi, indikatori mogu biti čudni zvuci nalik štektanju, crni dim i miris benzina iz auspuha, pa čak i osetan porast potrošnje goriva.

Posledice zaprljanog filtera vazduha

U zavisnosti od toga koliko je filter zaprljan i koliko je njegova propusna moć dovedena u pitanje, posledice mogu biti blaže, ali i ekstremne.

U najblažoj varijanti, kod benzinskog motora može doći do sakupljanja nečistoća na svećicama i ventilima, što za posledicu može imati otežano paljenje, ili čak nemogućnost startovanja automobila.

Imate problem sa starovanjem automobila? Postoji više mogućih razloga, a mi smo izdvojili nekoliko najčešćih.

KLIKNITE I SAZNAJTE VIŠE

Pri vanrednom opterećenju motora, kao što je duža vožnja uzbrdo, zbog zaprljanosti filtera automobil ide lošije, pa samim tim dodajemo više gasa nego što je inače potrebno. Rezultat može biti pregrevanje motora i pucanje klipova.

U ekstremnom slučaju, filter će biti toliko oštećen da će propustiti raznorazne čestice koje potom dospevaju u komoru za sagorevanje. Takve čestice deluju abrazivno na klipove, karike i zidove cilindara, povećavajući zazore i dovodeći do habanja motora i sagorevanja veće količine ulja, pa čak i njegove kotaminacije.

Čišćenje i trajni filteri vazduha

Bilo kakvo mehaničko čišćenje, poput otresanja i produvavanja filtera za vazduh kompresorom nije preporučljivo iz dva razloga. Prvo, pojedine čestice su toliko sitne da nisu vidljive golim okom, pa ni efekat čišćenja nije potpun, već samo kratkotrajno olakšava usisavanje vazduha. Drugo, nestručno rukovanje može dovesti do mehaničkog oštećenja koje nikako ne želite, upravo iz razloga opisanih u prethodnom segmentu.

Produvavanje kompresorom oslobađa filter samo od krupnijih, vidljivih čestica.

Postoje međutim i tzv. filteri visokih performansi (high-performance filteri) za koje proizvođač predviđa čišćenje u određenim intervalima. To su takozvani trajni filteri vazduha čije su membrane napravljene od specijalne tkanine. Najpoznatiji proizvođač ovakvih filtera daje garanciju na milion milja (što je preko 1,6 miliona km). Ne ulazeći u deklarisane performanse ove vrste filtera vazduha, usredsredićemo se samo na njegovo ugrađivanje i održavanje.

  • Instalacija trajnog filtera vazduha može (i ne mora) zahtevati dodatne intervencije, pa je neophodno da to najpre proverite sa vašim serviserom.
  • Uz nešto višu cenu samog filtera (oko 70-ak EUR pa naviše), potrebno je ukalkulisati i specijalnu kozmetiku za čišćenje i nauljivanje. Održavanje možete raditi i sami, a takođe ga možete poveriti servisu uz određenu novčanu naknadu.
  • I na kraju, uslovi u kojima vozimo zahtevaju učestalije čišćenje.

Isplativost ovakvih filtera najčešće postoji za skuplje i luksuznije automobile, čiji se vlasnici pak odlučuju za kupovinu istih ne toliko zbog isplativosti, koliko zbog nešto boljih performansi.

Nadamo se da su vam ovi saveti bili od koristi. Za sva pitanja i predloge tema koje vas zainimaju, budite slobodni da nas kontaktirate.